viernes, 3 de febrero de 2012

Saber que som constants en les pautes i hàbits. Fes-ho

És important que sempre actuem de la mateixa manera. Això farà que aprenguin el que s’ha de fer i el que no: costums, hàbits, rutines, maneres de ser i de comportar-se que es van adquirint a través del temps amb la repetició dels actes que configuren la nostra manera de ser.

 

Tots hem sentit expressions com “aquest nen està ben acostumat” i també el contrari, “està mal acostumat”. Hem observat nens petits, per exemple,  asseguts menjant correctament en un restaurant, mentre que d’altres es dediquen amb el menjar. Quan ens plantegem quin són els hàbits que cal treballar, hem de pensar quines són les actituds que volem que siguin habituals en els nostres fills i que tinguin com a objectiu potenciar la seva autonomia i la seva seguretat. Adquirir aquests hàbits implica conèixer i complir les regles i normes, i aplicar-les de forma sistemàtica, és a dir, un dia sí i l’altre també. Caldrà que anem adaptant aquests hàbits en funció de la seva edat i de les destreses que pot assimilar.

 

És per això que invertirem  un temps important per establir rutines diàries i normes des de petits, cosa que ens facilitarà la vida familiar en el present i més endavant ens donarà a tots seguretat.

Quan cal començar? Doncs als cap de pocs dies de néixer. D’aquesta manera tindrem un cert ordre, ja sigui a l’hora de menjar, durant el canvi de bolquer, a l’hora de dormir... Aquesta rutina diària els dóna seguretat, els ensenya a saber el que vindrà. Quan els bebès vagin creixent, els hàbits s’incrementaran: l’horari de l’escola bressol, el parc, no tirar pedres, associar l’hora del menjar amb la tranquil·litat... I serà així al llarg del desenvolupament evolutiu: vestir-se sol, recollir joguines, l’hàbit d’estudi, l’alimentació equilibrada,  desparar taula, fins arribar a l’adolescència, que caldrà dialogar i ser més flexibles, però sense permetre que traspassin uns límits, especialment els referits a la seva salut:  horaris d’entrada i sortida, consums, compliment de responsabilitats... Evidentment, no demanarem a un adolescent que mengi un plat de verdura ni que estigui dues hores assegut estudiant, si no ha estat habituat ni a menjar de forma equilibrada ni a tenir uns  hàbits d’estudi.

 

També és molt important que aquests hàbits i normes que té a casa tinguin coherència amb els de l’escola, ja que  d’aquesta manera aquesta tasca feta conjuntament serà millor per al seu aprenentatge i consolidació.

 

Recordem que cadascú és únic i també ho és el seu ritme d'aprenentatge, que els pares hem de ser coherents i constants en l'aplicació i repetició dels hàbits i de les coses que no es poden fer i,  alhora, també hem de reconèixer i felicitar els petits progressos des de ben petits.

No hay comentarios:

Publicar un comentario